Acest articol este pentru cei care sunt curioși cum prind culoare cărțile ilustrate și vor să afle fugitiv despre toată munca nevăzută din spate, cel puțin cea care rămâne pe hârtie, pentru că mai sunt și alte o duzină de chestiuni mai prozaice necesare despre care nu am să vorbesc aici.
Am să folosesc exemplu prima carte pentru copii pentru care am semnat atât ilustrațiile, cât și textul, volumul fiind primul dintr-o serie de patru. Recent am dat peste topul de hârtii pe care am “căutat” povestea Pernuței Speriate și m-am gândit să surprind o foarte mică parte din ele ca să vorbesc un pic despre acest proces. Orice carte ilustrată (de mine cel puțin) are în spate un teanc de schițe, care înseamnă zeci de ore de muncă de căutat referințele potrivite și inseratul lor în contextul poveștii, pentru că nimic nu se naște din aer. Aș putea să scriu acest articol despre oricare alt titlu pentru care am semnat ilustrațiile, dar pentru majoritatea schițele preliminare sunt de mult rătăcite prin mape sau aruncate.
“Pernuța Speriată și teribila lună plină”, publicată în 2017 de editura DPH, are deja cinci ani de când există în lume în forma ei finală de carte și sunt atât de obișnuită să o văd ca atare că și eu mai uit cât de lung a fost drumul până la ea.
Personajul s-a născut înainte să aibă o poveste, din dorința mea de a exersa expresivitate de caracter nonuman, dar era deja o pernuță și era deja speriată.
După ce am avut inspirația pentru povestea ei și am dibuit felul în care s-o spun pentru a inspira pe cei mici să abordeze fricile, a urmat etapa de căutări pentru personaj. Oricât de grozavă este grafica unei cărți sau cât de iscusit este scrisă, cred că cel mai importat element este ca personajul principal să aibă consistență.
Mai jos sunt câteva schițe și scheme cromatice aruncate în acuarelă pe hârtie. Toată detaliile de recuzită care creează atmosfera cărții au apărut în astfel de schițe.
A urmat partea efectivă de creat ilustrațiile pentru macheta cărții, cu spațiu pentru text și grijă ca cititul ilustrațiilor să participe efectiv la urmărit firul poveștii și să-l potențeze. Lumea tridimensională pe care am creat-o în mintea mea din toate schițele începe să fie cuprinsă în formatul deschiderii de carte. Fiind o carte pentru copii micuți, am căutat să surprind acțiunea cadru cu cadru și cu cât mai multe detalii pe care cei mici să le urmărească.
Odată stabilite “cadrele”, pentru acest proiect în mod special, am avut o perioadă de căutări pentru estetica graficii și tehnica de execuție. Această etapă nu este valabilă pentru orice proiect, pentru că de cele mai multe ori ilustratorii au deja o tehnică pe care o stăpânesc și merg pe ea, dar căutări de compoziții cromatice sunt mereu binevenite.
Mai jos sunt alăturate studii preliminare în tehnci tradiționale pe hârtie și ilustrațiile în pictură digitală care au ajuns în final să fie publicate. La acel moment, pictura digitală era încă o provocare pentru mine așa că instinctiv am mers pe ea.
În paralel cu grafica de interior am schițat și designul de copertă. Uneori este nevoie de mai multe idei până pică una bună, însă cu acest volum, prima schiță a ajuns să fie baza chiar pentru grafica de copertă publicată.
Fiecare autograf este un moment pentru mine să fac noi schițe cu personajul, care dintr-o dată nu mai este limitat la imaginile surprinse în print, ci este mereu nou și diferit și expresiv, așa cum orice schiță trebuie să fie.
Mai multe ilustrații finale din toate volumele seriei găsiți în partea de portofoliu și toate au în spate un teanc de schițe și căutări.
https://dianativu.ro/portfolio-item/pernuta-speriata-si-teribila-noapte-cu-luna-plina/
https://dianativu.ro/portfolio-item/pernuta-speriata-si-teribila-cutie-cu-viteze-si-bulbuci/
https://dianativu.ro/portfolio-item/pernuta-speriata-si-teribila-viata-a-unei-jucarii-de-imbratisat/
https://dianativu.ro/portfolio-item/pernuta-speriata-si-intalnire-cu-mos-craciun/